lauantai 7. joulukuuta 2013

Självständighetsdagen 6.12

Vet inte om jag någonsin har känt mig lika finsk som denna självständighetsdag! När klockn ringde på morgonen tänkte jag genast på er där hemma som hade ledig dag. I skolan hälsade vi finnar varandra med Hyvää Itsenäisyyspäivää! och en stark känsla av samhörighet.

På kvällen samlades vi finnar för fest hos herrskapet Altay. Tyvärr blev det inga bildet, men det var feststämning då vi var 15 finnar som trängdes i en tvåa. Roligt att få tala finska! O gott med finska jultårtor :)

Det verkar vara tradition med snöstorm på självständighetsdagen och också i år råkade jag ut för den. Här började det snöa o storma vid halva dagen och temperaturen var kring 0. Då jag kom hem efter elva på kvällen hade alltså vägen haft ett halvt dygn tid på sig att driva igen. Det såg våldsamt ut men jag tänkte att jag försöker komma igenom med mycke fart, men det gick inte så där fastnade jag både på och i snödrivan. Började först själv gräva, men var glad då min Norrländska granne kom till hjälp. Vi höll på i en timme och sedan äntligen fick vi loss den.  Efter det gällde det att försöka putsa ren motorn från snö.

Jag lät motorn gå så att det lite skulle hinna smälta och tänkte sedan att nu äntligen får jag gå och sova, men så blev det inte för då hade låset på vår dörr frysit efter att snöstormen hade blåset rakt mot det hela dagen. Hämtade grannen till hjälp ännu en gång, men sedan blev det äntligen slut på den kvällens äventyr. Idag har jag inte ännu vågat pröva om bilen är som den brukar.Vädret är åtminstone lite snällare.

Där när jag höll på och grävde tänkte jag mig tillbaka till tidigare självständighetsdagar. Med mofa brukade vi fira med tårta och kaffe, ett år hade jag tagit mig till Karis på besök och fick sedan köra hem därifrån i värsta snöstormen och ett år firade vi med gravgårdspromenad och övernattning.

Tack mofa, och ni andra, för att ni kämpade för ett självståndigt Finland!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti