torstai 29. elokuuta 2013

Första riktiga skoldagen



 Såhär ser ingången till skolan (alltså Livets Ords kyrka) ut. Idag vid kaffebordet fick jag höra att i år är vi 220 bibelskoleelever. Bibelskolan består av svenska ettan, svenska tvåan och den internationella linjen. Svenska ettan (som ja går) är den överlägset största gruppen men utan att få höra nån siffra har jag svårt att säga hur många vi är.


Som ni ser så har vi äntligen fått en mulen dag! Under min middagslur har det dessutom börja regna. Mys! Härtills har det varit svettigt varmt och soligt.





 Idag har vi haft den första riktiga skoldagen. Fortsätter det i samma stil så tror jag att jag kommer att trivas. Kursen vi har börjat med idag heter Trons grunder och under 15 lektioner kommer vi att behandla det ämnet. Läraren i ämnet är Simon Ahlstrand och boken som hör till kursen är Grunden för vår tro av Ulf Ekman. Till varje kurs hör det också 1-2 bibelverser som vi skall lära oss utantill.

Skoldagen är upplagd så att vi kl. 8 börjar med lovsång och bön. Efter det börjar den första lektionen genast före det blir en 20 min paus och efter det har vi två lektioner med bara en kisspaus emellan. Lektionerna är 50 min långa och dagen avslutas 11.40. För att hinna få i sig nåt under 20 min rasten gäller det att ha emd sig en matsäck eftersom kön till kafeterian alltid är jätte lång.

 Studierna är upplagda så att vi kommer att ha 15-21 lektioner långa kurser i 26 olika ämnen som berör Bibelns innehåll, historia eller Bibelns syn kring olika saker. Under året kommer vi att ha många olika lärare, främst församlingens och bibelskolans egen personal. Varje kurs slutar med ett litet prov i vilket vi får visa att vi har lyssnat och tagit till oss. Till de flesta kurser hör också en bok som de önskar att vi läser. Första dagen fick vi en låda med böcker som vägde massor. När jag kom hem och började lyfta ut böckerna blev jag lite förskräckt eftersom de var så många. Terminsavgiften täcker kostnaderna för dessa böcker. För att komma igenom alla dessa böcker blir det att planera in en stund för läsning varje dag.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti