tiistai 26. marraskuuta 2013

Vackra soluppgångar och omvälvande dagar

Som sagt så bor vi så att på ena sidan har vi öppna åkrar och på andra sidan skog och solen går upp så att man ser det över åkrarna. Gissa hur fint det är! Här skulle jag kunna kombinera fönstret och soffan på Mariegatan (kunde sitta hemma på soffan och beundra soluppgången) och utsikten här. Idag såg vi flera plan flyga in mot soluppgången.

De senaste dagarna har varit ganska intensiva och omvälvande. Mycke som händer både i eget och andras liv. I fredags tog vi modell av mommo och mofa och uppmärksamma en viktig dag med kaffe och kaka. Hur många gånger var det inte som vi under deras sista år kokade kaffe och drack ur vardagsfinkopparna för att uppmärksamma någon eller något. En bra tradition att föra vidare, tycker jag! Vissa saker och minnen är just så svåra att man inte riktigt vet vad man skall göra så då passar kaffekalas bra. (ett bildbevis av lite lägre kvalitet..)

Det här är en bra trio tycker jag! Tror inte att bibelskoleåret skulle vara ens hälften så bra utan dem. Tack för er vänskap! Fastän vi ännu har kvar på höstterminen har det börjat komma tankar kring hur det skall gå att återgå till det vanliga livet hemma efter ett såhär jätte annorlunda år..

Idag har jag varit arbetspar åt skolsköterskan på Livets Ords kristna skola (grundskola). Har fått in foten där, men ännu är det mycke oklart om det öppnar sig med lite eftermiddagsjobb för mig där. Sköterskan på gymnasiet kommer att sluta vid årsskiftet och det som jag egentligen skulle vilja är att få ta över hennes 25% där. Det skulle vara perfekt. Inga sena kvällar, regelbundet liv o troligtvis ganska lite stressiga situationer. Orsaken till att jag nu hoppar in är att en skolsköterska här inte får vaccinera om hon är ensam. Så idag var min uppgift att titta på när hon vaccinera ett gäng flickor och sedan ge dem ett glas vatten och ett äppel och observera dem i typ 15 min. Det här skiljer sig lite från vad jag har sett av skolhälsovården i Borgå. Där packar skolhälsovårdaren med sig vaccin och lite adrenalin och åker långa vägar ut till någon byskola (vart det tar tre evigheter för en ambulans att komma ifall det skulle bli en anafylaktisk reaktion) och ganska genast efter vaccinationen går eleven tillbaka till klassen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti