sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Den stora nyheten


Idag rådde det lite av en shockartad stämning på gudstjänsten på Livets Ord. Pastor Ulf Ekman steg upp och sade att han hade någonting mycke viktigt att berätta. Han talade kring kristen enhet och utifrån orden upptäcka, uppskatta, närma sig och förena sig om det livsskede han och hans fru Birgitta nu står i. Under de senaste tio åren har de gått igenom de tre första stegen och nu har de valt att också ta det fjärde steget. Att konvertera till katolska kyrkan. Det här var för en del en väntat utveckling och för andra kom det som en stor överraskning eller besvikelse.

Det här är en känslig fråga och inget som varken Ulf eller nuvarande pastorn Joakim Lundqvist tog lätt på. De uttalade sig emd största möjliga respekt inför varandra, församlingen, kristna trosskyskon och Gud. Det var egentligen ganska mäktit att få sitta där och lyssna till dem.

Jag har egentligen ingen åsikt eller något att kommentera Ekmans beslut med. Jag vet för lite och Livets Ord är inte min hemförsamling. Men det jag vet är att jag önskar att var och en som tänker uttala sig (framförallt offentligt, t.ex. på facebook) själv först skulle lyssna till både Ulf och Joakim som talade på möte idag.

Här kan du se dagens gudstjänst

Varje gång det är något extra som händer, eller egentligen varje gång jag hör Jocke uttala sig kring något, får jag känslan av att han är en ledare jag gärna skulle följa. Han om någon är rätt man för att leda Livets Ord vidare! Som sagt så är det Ulf och Birgitta Ekman som konverterar, inte Livets Ord. Ulf har redan tidigare lämnat över allt ansvar till andra pastorer.

Jag citerar min vän: " Oj Jesus hjälp folk o va sakliga o be o välsigna.."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti