tiistai 29. lokakuuta 2013

Min älskade och saknade mormor

Ibland får jag bara så våldsamt lessamt efter min mommo <3 Idag är en sådan dag då jag skulle kunna göra typ vad som helst för att få vara hemma i Hindhår med henne och syssla nånting eller äta sill och potatis. En helt vanlig eftermiddag. Tack för allt, mommo <3 Du lämnade många fina minnen efter dig.



Här är en bild från sista gången vi kokade bondost tllsammans. Det var en dag då hon annars inte var vid så gott mod emn när hon kom fram till kastrullen och såg mjölken sjuda i kastrullen vaknade hennes inte till liv.

Mommos bondost
Låt tre liter röd mjölk koka upp. Blanda 3 ägg i 8 dl kärnmjölk och häll blandningen i den kokande mjölken. Låt blandningen värmas nästan till kokpunkten och rör om sparsamt. Skilj ostklumpparna från vasslan med hjälp av ett durkslag. Salta. Häll upp i ett ostkar och låt stå i flera timmar eller över natten.



 Mommos favoritmat var sill och potatis. Här är från höstmarknaden för ett år sedan då jag hade köpt hem lite inlagd strömming och svartbröd. Den här dagen tyckte mommo att hon inte behövde äta eftersom hon ändå skulle dö, men när hon kom till bordet och börja smaka på strömmingen tyckte hon det var så gott att hon trots allt måste äta. Elden brann i vedspisen och där satt vi och njöt av maten. En helt vanlig eftermiddag.


Den här bilden är från när vi näst sista gången var ute efter ved. Mommo och mofa har båda kämpat hårt för att de skall ha ved till vintern och då de inte längre orkade med annat arbete fortsatte de ändå med att fixa ved. Vedlidret i bakgrunden är fullt av den vet de har fixa. Här tvingade jag ut mommo med rollatorn eftersom "vedkorgen är så tung att jag inte orkar bära den utan behöver din hjälp". Efter det tände vi eld i spisen och satt på kaffepannan. En helt vanlig eftermiddag.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti