lauantai 11. tammikuuta 2014

Back in busines!

Nu är ajg tillbaka i Uppsala och livet här har kommit igång! Myckat är olika livet i Borgå, men båda är bra. Trots att jag inte har varit här mer än 4 dagar har mycket hunnit hända.

Onsdag 8.1
Jag kom med båten från Åbo och skulle i tidig morgontrafik ta mig från Viking Line hamnen till Uppsala. Jag har ingen aning om hur det gick till emn ajg kom lyckligt fram. Vet inte om ajg någonsin har kört i lika hemska förhållande. Beckmörker, ösregn, massor med bilar, smala körfält och omändrade trafikarrangemang pga vägbyggen.
På skolan hade vi ett lugnt början med bönedag och tid att umgås o prata. Eftersom det var min födelsedag bjöds det på kaka på Lilla Djurgården. Jag gladde mig stort över att ha vänner också här som ville komma och tillbringa eftermiddagen med mig.
Födelsedagsgäster
Torsdag 9.1
Vi hade andra dagen i ämnet förvaltarskap med Carl-Gustav Severin som är bibelskolans roligaste lärare och ofta har mycket gott att säga. Eftermiddagen tillbringade jag hemma på soffan och försökte ta igen mig efter ett intensivt jullov. På kvällen hade vi årets första hemgruppskväll. Kvällen innehöll många skratt och givande samtal. Det är intressant att få höra om hur andra upplever saker och ting. Gulliga som de är dukade de också fram en prinsesstårta och sjöng och hurrande sådär svenskt för mig. Idag bestämde vi att fortsätta träffas varje vecka trots att vi inte kommer att vara så många under vårterminen och det eventuellt kommer att bli veckor då vi får ställa in. Det beslutet är jag glad för! Jag gillar att träffa denna brokiga skara.

Fredag 10.1
På skolan hade vi första dagen i ämnet om Paulus brev. Min favoritlärare pappa Foglander berättade om Paulus, hans resor, historisk fakta och lite kring temat i 1 Tessalonikerbrevet då han svarar på församlingens fråga om livet efter döden och om när Jesus skall komam tillbaka till jorden. På eftermiddagen satt vi kvar i kyrkan och prata oc jag lärde känna en ny klasskompis. Med hot om att måsta ta mig ann Bettans disk kom jag mig ut ett varv i elljusspåret innen det blev dags för att åka på ungdomsmöte. Den här veckan var det stårmöte, dvs de olika ungdomsgrupperna (indelade enligt ålder) var tillsammans. Joakim Lundqvist talade om att klara livets tacklingar och lyfte fram förlåtelsens betydelse. Både om att förlåta och om att bli förlåten och om att bara det vi erkänner kan vi bli förlåtna för. Som Joakim brukar belyste han bibelns sanningar med att berätta om olika människor som med sitt liv har stått upp för sanningen och det rätta. När Joakim predikar på ungdomsmöten har han på sig sin farkkurock och sitter på kanten av scenen och talar.

Om du tittar riktigt noga så ser du Joakim!
Lördag 11.1
Inatt ahr det kommit snö! Äntligen! Jag började dagen med att sova ut ordentligt och sedan mysa inne på soffan. Idag gick det som så många gånger förut då ajg låg inne på soffan och titta på det fina vädret och sedan när ajg äntligen orka stiga upp och gå ut så hade det börjat blåsa och snöa igen. Tacka vet jag vår skog som skyddar mot det mesta. Hemmadagar som den här är jag lite extra glad över att bo i ett kollektiv. Det känns gott att ha någon att säga godmorgon åt, någon som skapar hemtrevliga ljud i huset och någon man kan umgås emd utan att behöva söka sig iväg nånstans eller kommer överens om nånting med. För att säkert fatta att ajg hade en ledig dag ställde jag mig i köket och börja fixa och koka. Klockan fem hade jag klyftpotatis, grönsakswok, stekt kycklingfilé och rödvinssås att duka fram åt flickorna. Kvällen tillbringades i lugn anda.
Pensionärspoäng får vi av att sitta och titta på Hjärtevänner

2 kommenttia:

  1. Hej Fanny!
    Ska ge mig till känna nu. Så roligt att ha dej tillbaka där på skolan och då kunna följa din vardag där. Kram från Ekenäs!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vad roligt Inger! Det var en överraskning att du är en av läsarna!
      Den här terminen skall ajg försöka vara en lite aktivare bloggare än vad jag var mot slutet av förra året.

      Poista