keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Familjegudstjänst på Livets Ord

Som sagt är de på Livets Ord inne i en temaperiod de kallar en Generationskyrka så nu handlar allt i mötena om att undervisa och forma en generationskyrka. Med anledning av det var det i söndags familjegudstjänst. Jag valde att gå dit för att se hur de gör när de ställer till med familjegudstjänst. Utmaningen med att ordna en gudstjänst för alla åldrar är ju då att få med allt man vill utan att det blir för mycket. Också på Livets Ord är detta en utmaning :)

Temat för gudstjänsten var att DET ÄR ALLTID RÄTT ATT TACKA JESUS och kring det här byggdes gudstjänsten upp. Gudstjänstordningen var den samma som alltid och det blev en ganska lång gudstjänst. Genom ett sång- och ett dansframförande engagerades barnen i mötet.

Det var rörande då barnen från Emanuelskolan (Livets Ords särskola) uppträdde med två sånger med många leenden och rörelser! Sedan kom det också in ett stort gäng med dansande barn.


Inledningen på mötet då det skulle vara vanlig mängd lovsång, info, bön och förbön, kollekttal osv. men efter en tid kom predikan i gång.

Församlingens ansvarige barnledare Annette Axelsson hade hand om predikan som var typ den bästa familjegudstjänstundervisningen jag har varit med om. Hon började med att utlysa en tävling mellan barnen och de vuxna. Tävlingen gick ut på att när det kom upp en bild antingen på ett barn eller en vuxen hand skulle den gruppen stiga upp och ropa "Det är alltid rätt att tacka Jesus!" Det här gjorde att barnen orka följa med och huvudbudskapet gick hem hos dem. Predikan byggdes upp av tre punkter och mitt i kom ett drama med PAulus och Silas som satt i fängelset och sjöng lovsånger och utifrån det blev befriade från fångensakpen och fick berätta om Jesus för fångvaktaren och de andra. Dramat började med att det först kom upp några ritade bilder på barnledarna som var med i dramat och Annette började berätta om situationen och mitt i allt kom sedan barnledarna in och var klädda som på bilderna.


Livets Ord har ett ganska stort barnarbete med många olika grupper och åldersindelningar men ändå har de bara en anställd (plus en administratör på någon lite procent) på barnavdelningen. Nu under våren har jag tänkt bekanta mig mer med vad de håller på med. Främst blir det väl att jag engagerar mig med barnen som är under skolåldern för att få inspiration och kunskap för att sedan hemma kunna starta upp någon grupp för vår församlings yngre barn.

Här är linken till familjegudstjänsten som i sin helhet finns på LivetsOrd-play

Familjegudstjänst 19.1.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti