sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Veckan som har varit

Det känns som en evighetslång vecka. Mycket har hunnit hända. Veckans grej har varit att promenera. Nu i och med att det är kallt vill jag inte använda bilen för korta streckor så de flesta dagar har jag promenera till och från skolan. Vill man ta bussen till kyrkan måst man åka in via stan så man måst gå hemifrån typ samma tid som om man går in till skolan.

Det är ännu oklart hur mycket jag kommer att få jobba i elevhälsan i vår men den här veckan har jag varit där och kopiert journaler tre eftermiddagar och det kommer jag att fortsätta med nästa vecka. Vad jag har förstått gick man i Borgå över till att använda elektroniska patientjournaler 1995 så det betyder då att här på skolan är de typ 20 år efter i utvecklingen. Det är faktiskt mycke jobb med alla papper som skall sparas, kopieras och skickas hit och dit för att alla skall ha tillgång till de uppgfter de behöver. Sedan kommer det också att komma några dagar då jag skall vara med på elevvaccineringar.

Den här veckan har jag också tillbringar en hel del hemma på soffan. Under jullovet valde jag att inte läsa nånting som hade med bibelskolan att göras så nu har jag haft en hel del att ta igen. Snart kommer vi in i en period av många prov så det gäller att få alla kursböckerna lästa nu. Därtill håller ajg på med säsong 2 av Borgen så det tar sin lilla tid :P

I torsdags var hemgruppen hemma hos mig. Vi har under hösten funderat över vad vi vill använda våra kvällar till och vilka behov och önskningar som finns. Nu har vi börjat studera Jakobsbrev sådär att vi går igenom det vers för vers och funderar över vad där står och vad det betyder. Den här första gången var lite bara inledning och allmänt om brevet men till nästa torsdag skall vi var och en ha studerat de 12 första verserna utigrån några frågor och synvinklar och sedan när vi träffas skall vi diskutera våra iaktagelser. Känns spännande! Fastän vi den här veckan bara övade oss med att titta på första versen tycker jag mig ha fått en del nytt. Tyvärr mister vi en medlem i gruppen för om en vecka åker han till Indien för att volontära i Calcutta i ett halvt år. Roligt för honom men lessamt för oss.

I onsdags fick jag veta att jag får åka till Grekland då vi skall på vår lilla missionspraktikresa i början på april eller när det nu är. Vårt team verkar riktigt trevligt fastän vi har några ytterligheter. T.ex har vi klassens kortaste och klassen längsta och klassen blygaste och klassens socialaste person i vårt team :) På onsdag skall vi träffas och få veta lite mer. Teamveckan kommer vi i varje fall att spendera med att jobba utifrån någon lokal församling.

Nästa vecka har fylts av en hel del planer. Det blir jobb, olika träffar med olika folk, festhemgrupp och såklart studier.

2 kommenttia:

  1. Grekland låter ju bra! :) När är det ni ska dit?

    VastaaPoista
  2. Det skall bli roligt! Typ 29.3-7.4 lite beroende på hur vi hittar biljetter.

    VastaaPoista