tiistai 10. syyskuuta 2013

Min nya hobby

Förra måndagen lovade jag berätta om min nya hobby om det blir så att jag fortsätter och jag kommer att fortsätta. Sedan nån gång i högstadiet har jag tänkt att det skulle vara roligt att pröva på linedance, men det har aldrig blivit till nånting eftersom det a) kräver att man skall ha en kväll i veckn då man kan gå på kurs och b) det var min högstadiebiologilärare som drog kursen och just då kändes det inte så rolig.

På båten över till Stockholm satt jag och lyssnade till trubaduren när två kvinnor ställde sig mitt i och började dansa linedance. De var glada och det verkade roligt! När jag sedan kom fram till Uppsala googlade jag och hittade två olika föreningar som ordnade kurser och nu är jag då medlem i Friends in Line och går nybörjarkursen. Vi har nu haft två kurskvällar och lärt oss fyra danser. På lördag kommer det att vara Kulturnatten i Uppsala och då kommer föreningen att uppträda några gånger. På kvällen blir det också ett tillfälle då det på gatan skall läras ut två danser och de danserna får vi i nybörjargruppen vara med och visa före de lärs ut.

http://www.friendsinline.se/

En lite rolig detalj är att kvinnan som jag har stått bredvid konstaterade igår att vi säkert är från samma land utgående från min finlandssvenska. Flera gånger i veckan stöter jag på någon med rötter i Finland men den här gången var det lite speciellt för den här kvinnan har flyttat från Borgå för 46 år sedan.

Ett annat lite intressant tillfälle är från i söndags i Mikaelskyrkan då jag satt och pratade med en och han frågade om jag kan lära honom att uttala hans efternamn. Hans pappa är från Finland och de heter Karhunen. Vi övade en stund, men det är inte helt lätt att lära en svensk få till ett riktigt finskt Karhunen.

2 kommenttia:

  1. Linedance! Vad roligt! Det har jag aldrig prövat på så du får lära mig en dans sen då vi ses ;)

    VastaaPoista
  2. You go girl! Det här låter fantastiskt! Ha så kul och njut av den lediga tiden där borta, eller egentligen är det ju sådär vi alla borde leva så vi har tid för mat, sömn och promenad och inte skulle stressa. Så när du kommer hem får du visa oss dina dance moves och lära mig att stressa mindre ;) Kram

    VastaaPoista