sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Söndag - församlingsdag!

Idag valde jag att inte gå till Livets Ord på gudstjänst. Tog en lugn förmiddag hemma och låg och tittade på himlen och trädtopparna från fönstret vid sängen. Det händer så mycket i den finska politiken att det tar länge att komma igenom Hbl.

Eftermiddagen tillbringade jag ute i naturen i höstluften. Njöt så av luftens kyla, solens värme och lövens sus. Jag är glad för att jag får bo såhär vid naturområden. Då vinden susa i träden hördes inte äns biljuden från stora vägen. Försökte titta efter svampar men hittade inga..


Här finns massor av fruktträd, främs äppel. Längs rundan jag gick växte det äppelträd mitt ute i skogskanten så det var bara att ta och njuta. Det är nästan så att jag skulle vilja hitta en saftmaja och koka lite saft. Gick också förbi två gårdar med flera plommonträd med frukter som såg riktigt saftiga och goda ut. Skulle någon ha varit ute skulle ajg genast ha bett att få komma och plocka. Måst gå förbi där nu dagligen och se om någon skulle vara där.


En av de finska pojkarna tipsade om st. Mikaelskyrkan och den besökte jag idag. De har gudstjänst kl. 16 och idag var det höststart. Församlingens inriktining är på tillbedjan och nu i höst står de inför lite förändringar i ledarskapet. Församlingen besöks främst av unga vuxna, ca. 80-120 per söndag.  Liturgin och musiken är enkel och predikan var idag åtminstone riktigt uppmuntrande. Kände mig genast hemma och misstänker att det kan vara ett starkt allternativ som hemförsamling här i Uppsala.Äkthet är det ord jag helst använder för att beskriva dagens upplevelse där. Efter själva mötet blev det en kaffestund och att igen bekanta sig med nya människor.


Mikaelskyrkan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti