sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Veckoslutet

Som sagt är mitt mål att uppdatera minst två gånger i veckan så inom den gränsen är jag ännu :P

Det har varit ett händelserikt veckoslut! Roligt, framförallt nu när de förra har varit lugnare iom förkylning och trötthet.

I fredags fick jag agera husmor och fixa mat åt grannarna. Det var roligt att få komma hem lite tidigare och i lugn och ro koka linssoppa och baka bröd (lyx att ha tid för att baka bröd annars) och duka. Kvällen avslutade vi med att sitta och titta på Idol från en liten dator som ofta ville stanna upp och samla krafter för att sedan igen orka en liten stund. Stämningen i programmet är ju då lite annorlunda här än hemma. Här är de på allt sätt svenskar. Jag är lite avis på grannarna som har såhär gammalmysigt med bara träytor.

På lördag passade jag på att sova. Gick relativt tidigt och la mig på fredag men vaknade ändå först vid kl 12. Hela dagen gick jag i en dimma men på kvällen kontaktade Johanna mig och vi for tillsammans iväg till Korskyrkan till 10 talare om tro, en kväll för unga vuxna. Det var ett jätte lyckat koncept och en rolig kväll. 8 talare hade tillfrågats att i 10 minuter hålla ett tal kring temat tro och talena varvades med lite musikframföranden. Trots att tiden var rätt begränsad för talarna hade de jätte mycke givande att säga. Det som berörde mig mest var en ordkonstnär från Norrland som i ett så fint och dynamiskt tal talade kring tro och tvivel. Hennes tal var så känslosamt och vackert att det nästan rörde oss till tårar. Jag tror inte jag har hört nånting liknande av ordkonst tidigare.

Ett exempel på en annan intressant talare är Brad Hawkes som nu är Sveriges ledare för studentorganisationen Ny Generation. Han stälde först frågan VARFÖR tro på Gud och suddade sedan ut allt annat och fortsatte att tala om FÖR en tro på Gud.

Kvällen avslutades med en liten konsert av bandet karakou. Bilden är usel men de är sköna typer med munter musik. Vill du lyssna på nånting avslappnat, positivt och halvfjanttigt rekommenderar jag deras musik.
Evenemanget samlade mycke mer folk än vad de hade räknat med, men vi rymdes alla just och just in. Konceptet var lyckat och lämpligt. Det var en lång kväll som gick jätte fort! Det var också lite intressant att märka att nu efter fyra veckor i stan har ajg redan en del bekanta som det är roligt att stöta på på olika ställen. Igår var en sådan kväll.

Idag har ajg för första gången varit på söndagsgudstjänst i Livets Ord. Idag var det självaste Ulf Ekman som predikade. Annars har han inte synts till eftersom han nu kämpar hårt med att skriva färdigt andra delen av hans memoarer. Idag var det också första gången som jag har sett en kristen ledare gå omkring med en livvakt. Efter mötet åkte vi iväg med herrskapet Altay och några till på lunch till Dragon Palace som är en restaurang med buffébord med sushi, kinesiskt och mongolisk wok som steks upp av de ngredienser man själv har plockat åt sig. Ett jätte gott och mysigt ställe vart jag troligtvs kommer att ta åtminstone några av er som kommer på besök under året.Eftermiddagen spenderade vi hemma hos Altays och njöt av kaffe och spel. Fick äntligen spela tågspelet (Ticket to Ride) men inte ännu heller fick jag vinna. Som vanligt blev det jätte jämnt och Hanna vann mig med 4 arma poäng.
Det har varit ett händelserikt veckoslut så nu är det skönt emd en lugn hemmakväll. Skall försöka läsa några kapitel ännu eftersom jag börjar bli lite efter i läsplanerna.. Imorgon blir det nya äventyr!

Hur har du haft det?

2 kommenttia:

  1. Jag får lust att komma på besök då jag läser vad du sysslar och mysslar.!

    VastaaPoista
  2. Välkommen! När skall jag ha sängen bäddad för dig?

    VastaaPoista